Un futur incertain [An Uncertain Future], 2014
les Territoires, Montreal (Canada)
Curator : Pablo Rodriguez

Un futur incertain
Text by Pablo Rodriguez

In his most recent installation project, Guillaume Adjutor Provost takes an intimate look at the brief doubts and fleeting hesitations of an existential crisis. The artist concentrates on the dissolution of the magazine Mainmise, a historic organ of Quebec’s counterculture published from 1970 to 1978. If the decade of the 1970s is remembered for having sheltered a wide variety of utopias, then it may also be associated with some of the most abrupt disenchantments of the period. By initiating dialogues between news photographs, comestibles, a reading platform, and a brutalist maquette, Un futur incertain creates a lively space for autofiction and agency.

Photo credits : Vincent Lafrance

Artworks

Anne-Marie Guérineau
[Table ronde], 1977 
With the permission of the author
Digital print from 35mm film
76 cm x 54 cm

The photographs selected and digitized by Guillaume Adjutor come from the personal archives of the editorial photographer Anne-Marie Guérineau. These unpublished images document meetings of the editorial board of the journal Mainmise between October 1977 and March 1978.

Guillaume Adjutor Provost
À partir de maintenant, nous emprunterons le futur 
avec la promesse de le rendre
 [From Now on, We Will Borrow the Future
with the Promise to Give it Back
], 2014

White pine structure, mattress, blue hubbard squash, plastic bags, Mainmise n ° 72 [1977], Mainmise n ° 74 [1978], candle, coins, black reishi mushrooms, lighter, ink, padlocks, Labatt 50 beer bottles [union made, c.1977], clay, foil, tie dye, hooks, vinyl pouch, ashtray, cardboard.

Fini le niaisage, 2014
Soluble ink on paper
48.3 cm x 37 cm

------------------------------------------------------------------

Un futur incertain, 2014
les Territoires, Montréal (Canada)
Commissaire : Pablo Rodriguez

Un futur incertain
Texte : Pablo Rodriguez

Le plus récent projet installatif de Guillaume Adjutor Provost porte un regard introspectif sur les instants d’hésitation, du doute passager à l’angoisse existentielle. L’artiste s’est penché sur la dissolution de la revue Mainmise, organe de la contreculture québécoise publié entre 1970 et 1978. En admettant que les années 1970 ont été particulièrement enclines à agir comme le foyer des utopies diverses, nous pouvons aussi y associer les désenchantements les plus brusques. En articulant des photographies éditoriales, des comestibles, une plateforme de lecture ou une maquette brutaliste, Un futur incertain se donne à voir comme un vibrant espace d’auto-fiction et d’agentivité.

Crédits photo : Vincent Lafrance

Oeuvres exposées

Anne-Marie Guérineau
[Table ronde], 1977 
Avec la permission de l’auteure
Numérisation 35 mm et impressions jet d’encre sur papier archive
76 cm x 54 cm

Les photographies sélectionnées et numérisées par Guillaume Adjutor proviennent des archives personnelles de la photographe éditoriale Anne-Marie Guérineau. Ces images inédites documentent des réunions du comité de rédaction de la revue Mainmise, entre octobre 1977 et mars 1978.

Guillaume Adjutor Provost
À partir de maintenant, nous emprunterons le futur 
avec la promesse de le rendre
, 2014

Structure en pin blanc, matelas, courge blue hubbard, sacs de plastique, Mainmise n°72 [1977], Mainmise n°74 [1978], chandelle, pièces de monnaie, champignons reishi noirs, briquet, encre, câble d’acier, cadenas, bouteilles de bière Labatt 50 [fabrication syndicale, c.1977], argile, papier d’aluminium, tie dye, crochets, pochette de vinyle, cendrier, carton.

Fini le niaisage, 2014
Encre soluble sur papier
48.3 cm x 37 cm