Gisement de nostalgie, 2022
Guillaume Adjutor Provost
Handcrafted glass, mirror coating, zinc, steel cable
30.2 X 26.3cm
Edition of 10 + 3 E.A.

Trays of collected objects and mirrors return sporadically in the sculptural production of Guillaume Adjutor Provost. The Gisement de nostalgie edition attempts to recreate a memory: an antique mirror encountered in a house in Gaspésie whose textured surface, like an iridescent sea, transformed the features of the face into a caricature of the self. The handmade nature of the object requiring a certain precision introduces significant imperfections that will evolve over time. The edition can be presented on the wall as a mirror or on a surface to serve as a tray. It is in this space that the artist proposes to accumulate images or objects participating in the remembrance of his identity ties. An altar to manifest and celebrate the encounters that have built us.

Photo credits : Image 3, Philippe Bourdeau

Archival images

Synchronicité (plateau), 2012. Stainless steel tray, Epson salt, ointments. Couvent des Récollets, Paris (FR).

Lecture, 2013. Performance, Quebec City.

Untitled, 2014. Copper mirror, monitor stand, foreman's desk. Sérieux Solides, Axenéo7, Gatineau.

------------------------------------------------------------------

Gisement de nostalgie, 2022
Guillaume Adjutor Provost
Verre artisanal, enduit miroir, zinc, câble d’acier
30.2 X 26.3 cm
Édition de 10 + 3 E.A

Plateaux d’objets collectionnés et miroirs reviennent sporadiquement dans la production sculpturale de Guillaume Adjutor Provost. L’édition Gisement de nostalgie tente de recréer un souvenir : un miroir antique rencontré dans une maison en Gaspésie dont la surface texturée, telle une mer iridescente, transformait les traits du visage en une caricature de soi. Le caractère fait-main d’un objet nécessitant une certaine précision introduit des imperfections sensibles qui évolueront avec le temps. L’édition peut être présentée au mur comme un miroir ou sur une surface pour servir de plateau. C’est dans cet espace que l’artiste propose d’accumuler des images ou des objets participant à la remémoration de ses attaches identitaires. Un autel pour rentre manifeste et célébrer les rencontres qui nous ont construit.

Crédits photo : Image 3, Philippe Bourdeau

Images d’archives

Synchronicité (plateau), 2012. Plateau en inox, sel d’Epson, onguents. Couvent des Récollets, Paris.

Lecture, 2013. Performance, Québec.

Sans titre, 2014. Miroir en cuivre, support à moniteur, bureau de contremaitre. Sérieux Solides, Axenéo7, Gatineau.